Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011

Monster: "Teras" erminias

Hello και καλή εβδομάδα για ακόμη μια φορά!  Τελειώσαμε και με αυτή την ψηφοφορία και ομολογώ οτι ακόμη μια φορά τα πήγαμε πολύ καλά : )  Σας άρεσε απ'οτι φάνηκε η κατηγορία με τα transformations των ηθοποιών για τους ρόλους τους και αναδείξατε μάλιστα νικήτρια την Natalie Portman με 6 ψήφους, για το ξυρισμένο κεφάλι της στο εκδικητικό "V for Vendetta".  Στη δεύτερη θέση έμεινε ο Christian Bale με 5 ψήφους, για την τρομακτική απώλεια κιλών στον ρόλο του Trevor στο πολύ καλό "The Machinist", ενώ στην τρίτη θέση βρέθηκε η άσχημη Charlize με 4 ψήφους για το δραματικό "Monster".  Για την ιστορία του πράγματος αρκετοί ηθοποιοί μοιράστηκαν την τέταρτη θέση, όπως η Zellweger για την αφρατούλα Bridjet, o Benicio del Torro με την μπυροκοιλιά του στο "Fear and Loathing in Las Vegas", ο "Ναυαγός" Tom Hanks, το αγοροκόριτσο Hilary Swank για το Oscariko "Boys Don't Cry", o buffed up skinhead Edward Norton, και φυσικά ο πολυακουσμένος φέτος Michael Fassbender για τον ρόλο του Ιρλανδού απεργού πείνας Bobby Sands στο σκληρό "Hunger", το οποίο θα ανέβει στο blog μέσα στη βδομάδα.  Και μετά από όλα αυτά και ένα ακόμη ευχαριστώ για τις ψήφους σας, περνάμε στο ψητό...


Η Charlize Theron υποδύεται στην ταινία της Patty Jenkins, την Aileen Wuornos, μιας από τις πρώτες serial killers της Αμερικής.  Η ταινία επικεντρώνεται σε ένα χρονικό διάστημα εννέα μηνών, ανάμεσα στο 1989-1990, τότε που η Aileen είχε εμπλακεί αισθηματικά με μια νεαρή λεσβία που λεγόταν Selby (Christina Ricci).  Η Aileen έχοντας βιώσει δύσκολα παιδικά χρόνια, με κακοποιήσεις και ναρκωτικά, ξεκινάει να βγάζει τα προς το ζην στην τρυφερή ηλικία των δεκατριών, όταν και αποφασίζει να γίνει πόρνη.  Στην πορεία και μέσα από συχνές κακοποιήσεις από την καθημερινή της φορτηγατζίδικη πελατεία, η Aileen θα αρχίσει να δολοφονεί έναν έναν τους τύπους στους οποίους ξεπουλιέται για μερικά δολάρια, κλέβοντας τα εναπομείναντα χρήματά τους και χωρίς φυσικά να παρέχει τις 'πολύτιμες' υπηρεσίες της.  Όταν μπει στην ζωή της η Selby τα πράγματα θα δυσκολέψουν καθώς θα αποφασίσει να παρατήσει το παρελθόν της και να κάνει μια νέα αρχή μαζί της.  Η νέα αρχή όμως απαιτεί και λεφτά, και τα λεφτά απαιτούν αιματηρές θυσίες...
To "Monster" (2003) αποτελεί την μια και μοναδική ταινία της σκηνοθέτιδος/συγγραφέως/ηθοποιού Patty Jenkins.  Έπειτα από το μεγάλο μπαμ του 2003 και τα μπόλικα βραβεία που μάζεψε (κυρίως η Charlize χάρη στη σαρωτική της ερμηνεία) η Jenkins άφησε στην άκρη το κινηματογραφικό πανί και έπιασε το τηλεοπτικό γυαλί σκηνοθετώντας επεισόδια επιτυχημένων σειρών όπως το "Arrested Development" (2004), "Entourage" (2006) και το pilot επεισόδιο (το πρώτο δηλαδή) του πιο πρόσφατου "The Killing".  Έχοντας στο ενεργητικό της και κάνα-δυο short films, δε μπορεί να πει κανείς οτι έχει κάνει αισθητή την παρουσία της, είτε κινηματογραφικά, είτε τηλεοπτικά, αλλά όπως και να το κάνουμε κατάφερε να δώσει την ευκαιρία για το Oscar στην 'miss, just a pretty face' μέχρι τότε, Charlize Theron.  Κάτι είναι κι αυτό...


Όπως είναι γνωστό η ταινία βασίζεται στα πραγματικά γεγονότα της διαβόητης δολοφόνου Aileen Wuornos, η οποία είχε σπείρει τον πανικό στους αμερικάνικους λεωφορειοδρόμους και την άτυπη κλίκα των φορτηγατζίδων (και οχι μόνο) τους οποίους συνήθιζε να περιποιείται πίσω από 24ωρα βενζινάδικα, drive ins και σκοτεινά δρομάκια.  Η original Aileen εκτελέστηκε στις 9 Οκτωβρίου 2002 με θανατηφόρα ένεση και αφού είχε κριθεί ένοχη για την δολοφονία επτά ανδρών, το πτώμα ενός εκ των οποίων δεν βρέθηκε ποτέ.
Τα παιδικά της χρόνια ήταν πραγματικά καταραμένα, αφήνοντάς την με πολλά ψυχολογικά προβλήματα, ένα παιδί και έναν αυτοκαταστροφικό χαρακτήρα που την οδήγησαν τελικά στην αδέκαστη, αμερικανική δικαιοσύνη.
Η μητέρα της Diane ήταν 15 ετών όταν παντρεύτηκε τον πατέρα της Aileen, Leo Dale Pitman.  Η ίδια δε τον γνώρισε ποτέ, καθώς ο Leo βρισκόταν στην φυλακή με την κατηγορία απόπειρας βιασμού ενός επτάχρονου κοριτσιού.  Γενικότερα θεωρείτο πως ο Pitman ήταν σχιζοφρενής προσωπικότητα, κατηγορούμενος πολλές φορές για σεξουαλικά εγκλήματα εναντίον παιδιών.  Συνέχιζε να μπαινοβγαίνει στις φυλακές, μέχρι που το 1969 κρεμάστηκε στην φυλακή.  Αργότερα η μητέρα της εγκατέλειψε την ίδια και τον αδελφό της Keith με αποτέλεσμα τα παιδιά να ζήσουν με τους παππούδες τους.  Εκεί ακολούθησε η Κόλαση καθώς όπως υποστήριζε η Wuornos είχε κακοποιηθεί από τον παππού της, ενώ παράλληλα είχε εμπλακεί και σε σεξουαλικές σχέσεις με τον αδελφό της!  Ο παππούς της που ήταν αλκοολικός, την ανάγκαζε να γδυθεί πριν την κακοποιήσει, ενώ μερίδιο πάνω της είχε και ένας φίλος του ο οποίος αφού την βίασε σε ηλικία 14 ετών, την άφησε έγκυο, μόνο για να γεννήσει το παιδί της λίγο καιρό αργότερα, το οποίο και δόθηκε για υιοθεσία.  Τελικά κάπου στα 15 ο παππούς της την έδιωξε από το σπίτι και η ίδια προκειμένου να συντηρήσει τον εαυτό της άρχισε να εργάζεται ως πόρνη, ζώντας πλέον στο...δάσος κοντά στο παλιό της σπίτι.  Περίεργο πάντως που κατέληξε έτσι, γιατί με τέτοιο παρελθόν το μέλλον της προβλεπόταν λαμπρό....


Το "Monster" είναι μια από αυτές τις ταινίες που κακά τα ψέματα σου γ**άνε την ψυχολογία, οχι μόνο εξαιτίας του αληθινού background, αλλά και του ωμού τρόπου με τον οποίο παρουσιάζονται-πρέπει να να παρουσιάζονται-αυτά τα γεγονότα που σημάδεψαν την ζωή της Aileen και την έκαναν αυτό που την καθόρισε για πάντα στη ζωή της: ένα 'τέρας'.
Ο τίτλος της ταινίας μοιάζει κάτι παραπάνω από ιδανικός, καθώς μπορεί να χαρακτηρίζει ταυτόχρονα διαφορετικά πράγματα.  Αρχικά την ίδια την πρωταγωνίστρια, και στη συνέχεια όλους όσους την κακομεταχειρίστηκαν, την χτύπησαν, την βίασαν και της φέρθηκαν σκατά.
Είναι γεγονός οτι το 'τέρας' που κρύβουμε μέσα μας είναι ικανό για πολλές και φριχτές πράξεις, κάτι που αποτελεί και τον πυρήνα της συγκεκριμένης ταινίας.  Το ενδιαφέρον εδώ είναι οτι η Aileen παρουσιάζεται σαν μια σχεδόν συμπαθητική φυσιογνωμία που ενεργεί στο όνομα της προσωπικής της βεντέτας σκοτώνοντας όποιον θεωρεί οτι του αξίζει να πεθάνει.  Είπα σχεδόν.  Αν και έχει προβεί σε μια σειρά από δολοφονίες, εντούτοις φαίνεται πως ο τρόπος με τον οποίο η σκηνοθέτης επιδιώκει να σκιαγραφήσει το προφίλ της, δεν είναι αυτό ενός τυπικού δολοφόνου, αλλά αυτό ενός ατόμου με βαθιά προβληματικό χαρακτήρα, φόβους και μπόλικο πόνο.
Χωρίς να γινόμαστε μάρτυρες του μαρτυρικού παρελθόντος της πρωταγωνίστριας, μπορούμε να πιάσουμε εύκολα τα υπονοούμενα της παιδικής της κακοποίησης, κυρίως μέσω της εξαιρετικής ερμηνείας της Theron που αφήνει περιθώρια πρώτης, δεύτερης και τρίτης ανάγνωσης του χαρακτήρα της.  Ενδιαφέρον είναι οτι πίσω από τη κινηματογραφική αυτή μεταφορά, κρύβεται ίσως και ο εν δυνάμει λόγος για τον οποίο η Theron ήταν τελικά τόσο καλή.  Στην δική της, προσωπική ιστορία είχε βιώσει μια τρομακτική εμπειρία όσο ήταν ακόμα μικρή, καθώς αλκοολικός όπως ήταν ο πατέρας της, απειλούσε διαρκώς την ίδια και την μητέρα της.  Τελικά ο πατέρας της πέθανε, έπειτα από τον πυροβολισμό του από την μητέρα της, ένα τραυματικότατο γεγονός στο οποίο έτυχε να βρίσκεται μπροστά και η ίδια η Theron.  Να που κάτι τέτοια μπορούν να χτίσουν και καριέρες όταν παρουσιαστεί η κατάλληλη ευκαιρία.


Στην πράξη, η ερμηνεία της Theron της χάρισε ένα χρυσό αγαλματάκι, μια Χρυσή Σφαίρα και καμιά δεκαπενταριά ακόμα βραβεία, επιβεβαιώνοντας απλά κάτι που όλοι ήξεραν εκείνη την χρονιά: οτι είχε έρθει η στιγμή της.  Δεν είναι κρυφό εξάλλου οτι μέχρι τότε η όμορφη Νοτιοαφρικάνα ηθοποιός,  δεν είχε αποδείξει ακόμα το αξιοπρόσεχτο υποκριτικό της ταλέντο, καθώς οι ρόλοι της περιορίζονταν κυρίως στην-αυταπόδεικτη έτσι κι αλλιώς- ανάδειξή της σε ένα sex symbol με μια κάποια ερμηνευτική δεινότητα.  Τίποτα περισσότερο.  Στο "Τhe Devil's Advocate" (1997) υποδυόταν την μελαχρινή της εκδοχή στο πλευρό του αγγουράτου Keanu Reeves, στο "Mighty Joe Young" (1998) την καλή, πανέμορφη Jill που είχε αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση με έναν μακρινό ξάδελφο του King Kong, στο "Astronaut's Wife" (1999) παίζει για μια ακόμη φορά τον ρόλο της συζύγου (έλα!) αυτή τη φορά του εξωγήινου Johnny Depp, οπότε δε την κατηγορούμε για αυτή την πρώτης τάξεως πατάτα, καθώς hey είναι ο Depp, who cares about the rest?, ενώ λίγο πριν το Monster, την απολαύσαμε και ως ξανθιά γλάστρα στο πλευρό του Wahlberg, Statham (φτου κακά) και Norton στο κλέφτικο, "The Italian Job" (2003).  Και μετά ήρθε το "Monster" και όλα άλλαξαν.
Πήρε 15 κιλά, έβαλε μασέλα, υπόμεινε πολύωρο μακιγιάζ και υποδύθηκε την άσχημη και παρανοϊκή Aileen καλύτερα απ'οτι θα μπορούσαμε να φανταστούμε.  Με οργισμένη διάθεση, απειλητικό βλέμμα, ξεπεσμένη, παλιακή εμφάνιση και απίστευτη εκφραστικότητα (κρυμμένη την είχε;) η Theron γίνεται από κύκνος, ασχημόπαπο και καταφέρνει να κερδίσει τους απανταχού κριτικούς, να σοκάρει το φιλοθεάμον κοινό και να δώσει την καλύτερη-hands down- ερμηνεία της καριέρας της.
Από τότε πολύ νερό έχει κυλήσει στ'αυλάκι και η Charlize έχει παραμείνει πιστή μέχρι σήμερα σε καλά ταινιάκια, στα οποία δεν προτάσσει απαραιτήτως πια μπούτι-στήθος, αλλά επικεντρώνεται αλλού.  "North Country" (2005), "In The Valley of Elah" (2007) και "The Road" (2009) είναι κάποιες από τις προσεγμένες πλέον ταινιακές της επιλογές που φαίνεται να την δικαιώνουν.  Οι περισσότερες τουλάχιστον...


Σκηνοθετικά η ταινία ακολουθεί αφηγηματική μορφή, χωρίς ιδιαίτερα τεχνάσματα, καδραρίσματα ή γωνίες λήψεως.  Καθαρή, ρεαλιστική χρήση της κάμερας που απλά αφηγείται μια έτσι κι αλλιώς δυνατή, δραματική ερμηνεία.
Αξίζει εδώ να αναφερθεί οτι και η Christina Ricci στον ρόλο του έτερον ήμισυ της Aileen δίνει μια πολύ καλή ερμηνεία, που ενισχύεται, αλλά δεν ενισχύει την ερμηνεία της Theron που κρατάει πάνω της όλη την ταινία.
Αναμφίβολα μια από τις καλύτερες αποτυπώσεις της ιστορίας ενός υπαρκτού προσώπου και σίγουρα μια αξιόλογη προσπάθεια από το κεντρικό, πρωταγωνιστικό ντουετάκι που και ταιριάζει (κατά έναν περίεργο και μοιραίο τελικά τρόπο) και τροφή σου δίνει να απολαύσεις μια σκληρή μεν, αληθινή δε ιστορία.  Ξανα-δείτε την.

Τι έμαθα από την ταινία: Οτι το μηχάνημα που στεγνώνουμε τα χέρια μας στις τουαλέτες, είναι ιδανικό και για στέγνωμα μαλλιών, οτι η Christina Ricce ως '80s λεσβία είναι ίου, και οτι η ομοιότητα της Charlize με την πραγματική Aileen, είναι τρομακτική.  Όπως βασικά και η Theron από μόνη της.  "Γιωργάκη, φάε το φαϊ σου παιδί μου, γιατί θα φωνάξω αυτή τη κυρία να σε πάρει".  Πιάνει, πιάνει...




TRIVIA 

  • H πραγματική Aileen Wuornos ήταν ένα άτομο που δύσκολα μπορούσαν να συνεργαστούν μαζί τους οι αρχές.  Παρόλα αυτά επέτρεψε στην σκηνοθέτη της ταινίας να έχει πρόσβαση σε εκατοντάδες γράμματα που είχε γράψει και λάβει, προκειμένου να αποκτήσει μια καλύτερη εικόνα για τον χαρακτήρα που θα υποδυόταν η Theron.
  • Η σκηνοθέτης είπε οτι ήξερε πως η Charlize ήταν ιδανική για τον ρόλο, όταν ένα βράδυ ξύπνησε από μια έντονη σκηνή της ηθοποιού στο "Devil's Advocate".  Εκείνη την περίοδο έγραφε το σενάριό της για το Monster.  Είχε πει οτι μια ηθοποιός που επέτρεπε να γίνει ένα κοντινό την στιγμή που...έτρεχε η μύτη της, ήταν αρκετή προκειμένου να υποδυθεί την διαβόητη serial killer.
  • Ο ρόλος της Selby είχε προταθεί αρχικά στην Kate Hudson, αλλά τον απέρριψε.  Ευτυχώς...
(Πηγή IMDB)

Τα λέμε και πάλι αύριο, have fun whatever you do!

4 σχόλια:

  1. Ε οχι και στην πρωτη θεση η natalie portman,ενα μαλλι ξυρισε ολο κι ολο. ο Bale εμεινε ακτινογραφια....
    alex

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Α εγώ φίλτατε συμφωνώ μαζί σου (οχι μόνο εξαιτίας αδυναμίας στον Bale :P) αλλά γιατί πραγματικά ήταν ένας κινούμενος σκελετός. Εξάλλου πριν την Natalie και η Demi είχε ξυρίσει κεφαλάκι για τον ρόλο της στην 'Επίλεκτη' so καμία πρωτοτυπία για την αγαπήτή Natalie, αλλά τέλος πάντων. Και Natalie και Bale είχα ανεβάσει, οπότε έβαλα την Theron που έγινε όπως έγινε και ησύχασα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τι ταινία το ''Monster''!Αξέχαστο το φινάλε που σηκώνεται και φωνάζει ''Ντροπή σου δικαστή,στέλνεις στον θάνατο κακοποιημένο άτομο''.Ολο το story της ταινίας είναι σε αυτή την ατάκα δεν βρίσκεις?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βέβαια. Όταν διάβαζα και για τη ζωή της και σκεφτόμουν μετά την κατάληξή της, την λυπήθηκα. Τραγική ζωή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή