Το "The Ghost Writer" αποτελεί την πιο πρόσφατη σκηνοθετική δημιουργία, του μεγάλου έτσι κι αλλιώς Roman Polanski και αποτέλεσε αδιαμφησβήτητα μια από τις καλύτερες ταινίες του 2010. Αν και έχω την υποψία οτι δεν την δόθηκε μεγάλη δημοσιότητα, ούτε και οτι την είδαν πολλοί, νομίζω οτι αποτέλεσε κάτι σαν την 'ήρεμη δύναμη' της χρονιάς, εάν αναλογιστεί κανείς τον super πανικό που δημιουργήθηκε φέτος από ταινίες όπως το "Inception", το "Black Swan" και το "Τhe King's Speech". Ενδεχομένως εαν δεν υπήρχε τόσος ντόρος γύρω από αυτές (και από άλλες) ταινίες, να της είχε δωθεί η προσοχή που έπρεπε. Και πάλι όμως το γεγονός αυτό δε μειώνει σε καμία περίπτωση την αξία που έχει έτσι κι αλλιώς η ταινία.
Ένας συγγραφέας (Ewan McGregor) προσλαμβάνεται από τους παρατρεχάμενους του πρώην Βρετανού Πρωθυπουργού Adam Lang (Pierce Brosnan) προκειμένου να γράψει τα απομνημονεύματά του. O ghost writer-όπως ονομάζεται ο τύπος που αναλαμβάνει τέτοιες υποθέσεις, χωρίς να γίνεται γνωστό ευρύτερα το όνομά του-συλλέγοντας πληροφορίες για την ζωή του Lang, θα έρθει αντιμέτωπος με κάποιες ενοχλητικές αλήθειες, μερικές από τις οποίες έχουν να κάνουν με τον περίεργο θάνατο του προκατόχου του. Οι δυο βασικές γυναίκες στη ζωή του Lang, το δεξί του χέρι Amelia Bly (Kim Catral) και η δυναμική γυναίκα του Ruth Lang (Olivia Williams) φαίνεται να παίζουν βασικό ρόλο στην όλη ιστορία και σύντομα ο ghost writer θα βρεθεί μπλεγμένος πολύ άσχημα, σε σημείο που να απειλείται άμεσα η ίδια του η ζωή...
Σε μια κριτική του Κουτσογιαννόπουλου για την ταινία, διάβασα κάτι με το οποίο τείνω να συμφωνώ ολοένα και περισσότερο. Ο ίδιος είπε συγκεκριμένα οτι ο Polanski είναι ο μοναδικός σύγχρονος σκηνοθέτης ο οποίος μπορεί να 'περηφανεύεται' οτι σκηνοθετεί τις ταινίες του, με έναν τρόπο που θυμίζει έντονα Χίτσκοκ. Καταφέρνει ουσιαστικά να συλλαμβάνει όλο αυτό το σκηνικό αγωνίας και μυστηρίου, το οποίο κατόρθωνε να περνάει στον κινηματογράφο ο Χιτσκοκ με τόση μαεστρία, μένοντας στην ιστορία ως 'ο μαιτρ των ταινιών θρίλερ'. Κάπως έτσι καταφέρνει σήμερα ο Polanski να κρατάει ζωντανό το είδος του θριλερ, στην πρώιμη και αυθεντική του μορφή. Μυστήριο, αγωνία, κρυμμένα μυστικά και υποβλητική ατμόσφαιρα συνθέτουν στην προκειμένη περίπτωση τον "Αόρατο Συγγραφέα". Είναι ομολογουμένως δύσκολο πλέον να σκηνοθετηθεί ένα καλό θριλερ, μιας που τα περισσότερα τείνουν να αποτελούν απλά ανιαρές ιστορίες (χωρίς αυτό να σημαίνει οτι δεν υπάρχουν και εξαιρέσεις), ή ακόμα χειρότερα να ταυτίζονται πλέον με ταινίες γεμάτες αίμα, δολοφόνους και σπλατερικές εικόνες, ξεχνόντας οτι κάτι τέτοιο δεν αποτέλεσε ποτέ ταινία θρίλερ, αλλά τρόμου.
Η ταινία μου έβγαλε κάτι το τελείως μινιμαλιστικό. Ο Polanski χωρίς πολλά πολλά περιορίζεται μόνο σε αυτά που θέλει να πει, χωρίς να αναλώνεται σε περιττά στοιχεία εντιπωσιασμού και γεμίσματος της πλοκής. Η ιστορία αρχίζει να αρθρώνεται από την αρχή κιόλας και ο κάθε χαρακτήρας ξεχωρίζει αμέσως από τους υπόλοιπους. Ο ΜcGregor στον ρόλο του φοβισμένου, αλλά επίμονου συγγραφέα που αποφασίζει να ανακαλύψει την αλήθεια, ο Brosnan που υποδύεται τον λίγο στον κόσμο του πρώην Πρωθυπουργό και η Catral που αποτελεί ευχάριστη έκπληξη η αλλαγή της από σεξομανής Samantha του Sex and the City, σε υπολογιστική ιδιαιτέρα που βρίσκεται ανελειπώς στο πλευρό του πολιτικού αφεντικού της. Ο Polanski νομίζεις οτι έχει σκηνοθετήσει την ταινία με μεγάλη άνεση, καθώς η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων σε αυτή, είναι κάτι που αποδέχεσαι ως θεατής και μάλιστα το περιμένεις κιόλας. Ξέρει πότε πρέπει να έρθει η ανατροπή, που να τοποθετήσει τους ήρωες του προκειμένου να γίνει ακόμα εντονότερο το αίσθημα του μυστηρίου που περιβάλει την υπόθεση και με την κατάλληλη χρήση της μουσικής (που είναι εξαιρετική εδω) να κορυφώσει των αγωνία, μέχρι το τέλος της. Φυσικά γνωρίζει τους τρόπους για να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή, αλλά σίγουρα δεν αποσκοπά μόνο σε αυτό. Καταφέρνεις μέσα στην ταινία να 'δεις' τον τρόπο και την τεχνική του Polanski που τον έχουν κάνει έναν σπουδαίο δημιουργό. Χωρίς πολλές φανφάρες, ατέλειωτους διαλόγους ή δυσνόητες πολιτικές συζητήσεις, δημιουργεί μια ταινία με μπόλικες θαμμένες αλήθειες και καταστροφικά (για όποιον τα ανακαλύψει) μυστικά, που σε προϊδεάζουν αναλόγως.
O Ewan με έπεισε απόλυτα, ιδιαίτερα τις στιγμές που έχωνε τη μύτη του, εκεί που δεν τον σπέρνουν και πέτυχε να αποδώσει τον ρόλο του πολύ καλά. Εξίσου καλοί και οι υπόλοιποι, ο Brosnan με τα κοστούμια του α λα James Bond, διαθέτει την πολιτική γοητεία που πρέπει (ακριβώς δηλαδή όπως και οι δικοί μας), ενώ απόλαυσα πραγματικά που είδα την Catral σε κάτι άλλο, πέρα από διαρκές ξεσκίσιμο και λεξιλόγιο που περιορίζεται στη λέξη fuck, με κάθε πιθανό συνδυασμό ("fuck me", "fuck you", "fucker" και τα σχετικά). Το μόνο που μου έλειψε σε αυτή την ταινία είναι ένα πράγμα. O Frank Langela. Μη με ρωτήσετε γιατί, γιατί ειλικρινά δε ξέρω να σας πω. Ξέρω μόνο οτι όποιον ρόλο και αν έπαιζε, η παρουσία του θα έδεινε στην ταινία αυτό το κάτι παραπάνω. Ακόμα καλύτερα εαν ερμήνευε τον ρόλο του Brosnan. Μπορεί να μη μιλούσαμε για την ίδια γοητεία, σίγουρα όμως η ερμηνεία του θα έδινε αυτό το κάτι extra που δεν είδα από τον αγαπημενότερο ντάμπλ ο σεβεν.
Ωραία κλιμακωτή δράση και μινιμαλιστική σκηνοθεσία, από κάποιον που ξέρει πολύ καλά τι κάνει και πως το κάνει. Καλές ερμηνείες και ένα τέλος για χειροκρότημα. "The Ghost Writer".
http://www.youtube.com/watch?v=L_AerBW0EcI
TRIVIA
- Το 'πραγματικό' όνομα του συγγραφέα δεν αναφέρετεια καθόλου στην ταινία. Όλοι του απευθύνονται ως "the ghost writer" ή απλά "ghost".
- Το εξοχικό σπίτι του Lang είναι εξ'ολοκλήρου σκηνικό σε studio. Η παραλία που φαίνεται έξω από τα παράθυρά του, είναι δημιούργημα των λεγόμενων green screens. (βλ. παραπάνω φωτό)
- Ο δημιουργός των ending credits ξέχασε να βάλει σημεία στίξης στους τίτλους, με αποτέλεσμα όλοι οι βοηθοί του συνεργείου να ονομαστούν με τον εξής τρόπο: "ass painter", "ass designer" κ.λ.π. Απλά θεός!
- Ο Polanski δε μπορούσε να παρευρεθεί στο release της ταινίας, λόγω του κατ'οίκον περιορισμού που του είχε επιβληθεί, μετά και από την σύλληψή του τον Σεπτέμβρη του 2009.
- Αρχικά είχε προταθεί στην Tilda Swinton να ερμηνεύσει τον ρόλο της γυναίκας του Lang. Όταν εκείνη αρνήθηκε ο ρόλος πήγε τελικά στην Olivia Williams.
(Πηγή IMDB)
H TV ΣΗΜΕΡΑ....
Adiossss!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου