O Leon (Jean Reno) είναι ένας αδίστακτος 'καθαριστής' ή αλλιώς εκτελεστής που ζει μια μοναχική ζωή, εκτελώντας επί πληρωμή το εκάστοτε σκουπίδι που του ανατείθεται. Όταν μια μέρα η οικογένεια του διπλανού διαμερίσματος ξεκληριστεί εξαιτίας μιας δουλειάς με ναρκωτικά που στράβωσε, τότε ο Leon θα πάρει υπό την προστασία του την πιτσιρίκα της οικογένειας Matilda (Natalie Portman) που γλύτωσε από καθαρή τύχη και θα αποφασίσει να την βάλει στον επικίνδυνο δρόμο στον οποίο και ο ίδιος πορεύεται...
Η ταινία είναι σκηνοθετημένη από τον Luc Besson που είναι υπεύθυνος για μερικές από τις καλύτερες και πιο ιδιαίτερες ταινίες, όπως το "Fifth Element" και το "Nikita", ενώ έχει επιτελέσει και παραγαωγός σε περισσότερες από 90 ταινίες, ανάμεσα στις οποίες το "Taxi", το "Danny the Dog" και το πιο πρόσφατο "L'Immortel" με πρωταγωνιστή και πάλι τον Jean Reno.
Το "Leon" χαρακτηρίζεται από μια σκηνοθεσία 'παλιάς εποχής', τότε που τα όπλα μιλούσαν από μόνα τους, χωρίς αμέτρητες εκρήξεις και ανθρωποκυνηγητό για να ενταθεί η αγωνία. Ουσιαστικά όλη η ταινία είναι σκηνοθετημένη σε 3-4 συγκεκριμένους χώρους και μοιάζει να μην ξεφεύγει καθόλου από αυτούς. Πέρα από το κομμάτι της δράσης (το οποίο τελικά δεν είναι και τόσο μεγάλο) ο Besson δίνει ιδιαίτερη βάση στον τρόπο με τον οποίο θα αναπτυχθεί η ιδιόμορφη σχέση ανάμεσα στους δυο πρωταγωνιστές. Η σχέση τους αγγίζει διασδιάκριτα όρια μοιάζοντας την μια στιγμή για παράδειγμα (ιδιαίτερα στην αρχή) ο Leon να μην έχει παντελώς κανένα ενδιαφέρον για την μικρή, καταλήγοντας λίγο αργότερα να γίνεται σχεδόν 'ερωτική'. Φυσικά κάτι τέτοιο δε ξενίζει γιατί δε γίνεται με κανένα υπερβολικό και προκλητικό τρόπο, αλλά δίνεται απόλυτα ρεαλιστικά, πόσο μάλιστα για ένα παιδί που έχει περάσει τόσα πολλά. Η σκηνοθεσία του είναι γρήγορη και δυναμική. Δε κολλάει σε άχρηστες πληροφορίες και φροντίζει να εξελίξει την πλοκή του άμεσα. Οι σκηνές της δράσης είναι και αυτές σύντομες, περιεκτικές και ωμές, ενώ υπάρχουν αρκετά πλάνα τα οποία προσδίδουν το κάτι παραπάνω στην ταινία, είτε εξαιτίας της γωνίας λήψης (π.χ εξαιρετικά κοντινά πλάνα στις κάννες των όπλων), είτε εξαιτίας γενικότερου στησίματος και προώθησης της υπόθεσης (υπέροχη η σκηνή λίγο πρίν από το τέλος).
Οι ερμηνείες είναι όλες τρομερές, με την Portman και το κακό/διεφθαρμένο μπάτσο Stansfield (Garry Oldman) να κλέβουν την παράσταση. Η Portman είναι απλά εκπληκτική και φαινόταν οτι το είχε από μικρή το ηθοποιηλίκι. Έντονος δυναμισμός, ενέργεια που ξεχειλίζει, εκφραστικότητα που σε μαγνητίζει από την αρχή και μια παιδική αθωότητα που έρχεται τελείως κόντρα με τον ρόλο της, πετυχαίνουν να την κάνουν αξιομνημόνευτη στη συγκεκριμένη ταινία ακόμα και μέχρι σήμερα. Από την άλλη ο Oldman παρανοϊκός, σαδιστής και αλλόφρονας είναι τρομακτικός σχεδόν, και πραγματική απόλαυση τότε που ήταν ακόμα στα πολύ πολύ πάνω του. Η ερμηνεία του εδω μπορεί να σε κάνει να ξεχάσεις το γεγονός οτι πρωταγωνιστεί πλέον σε (και καλά!) ταινίες όπως το "Κοκκινοσκουφίτσα". Είπα μπορεί...Βέβαια και ο Reno είναι υπέροχος εδώ, αλλά νομίζω οτι είναι ο Reno που όλοι ξέρουμε. Έχω την αίσθηση οτι αυτόν τον άνθρωπο τον βλέπω πάντα με ένα όπλο στο χέρι, να κυνηγάει κακούς και να τρώει επίσης και πολύ ξύλο. Φαντάζομαι οτι η αρχή γι'αυτό ξεκίνησε κάπου εδώ με το "Leon".
Στο σύνολο της το "Leon" είναι πια σφιχτοδεμένη και καλογυρισμένη ταινία. Σίγουρα δεν είναι η ιδανική επιλογή γι'αυτό που λέμε καταιγιστική δράση, αλλά εάν χάνει εκεί, κερδίζει αλλού. Στο συναίσθημα, τις ερμηνείες και την σκηνοθεσία. Επιπλέον το μουσικό θέμα της ταινίας είναι εξίσου ταιριαστό (ανάμεσα στους ερμηνευτές συναντάμε την Bjork και τον Sting). Ιδιαίτερα μάλιστα το "Shape of my Heart" που ακούγεται στο τέλος είναι απλά συγκινητικό.
Σκληρή και όμορφη, το "Leon" είναι μια εξαιρετική ταινία που αποτελεί πλέον ένα κλασσικό must see. Κατευθείαν στη θέση 33 ανάμεσα στις 250 καλύτερες όλων των εποχών στο IMDB. Τυχαίο; Δεεε νομίζω...
http://www.youtube.com/watch?v=DcsirofJrlM
TRIVIA
- Αρχικά η Portman είχε απορριφθεί για τον ρόλο της Matilda επείδη θεωρήθηκε πολύ μικρή. Στη συνέχεια γύρισε και πάλι στις οντισιον, ερμηνεύοντας την συγκινητική σκηνή οπού κλαίει για τον χαμό του αδελφού της. Λέγεται οτι ο Besson εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από το βάθος της ερμηνείας της που τελικά της έδωσε τον ρόλο.
- Κατά τη διάρκεια που τα περιπολικά περικυκλώνουν το σπίτι, έτυχε να γίνεται ληστεία σε ένα μαγαζί στη γειτονιά οπού γίνονταν τα γυρίσματα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα όταν ο ληστής είδε τους 'αστυνομικούς΄ να παραδοθεί μόνος του σε αυτούς... :P
- Σε μια σκηνή οπού ο Oldman ανακρίνει τον πατέρα της Matilda, τον πλησιάζει πολύ κοντά και αρχίζει να τον μυρίζει. Αργότερα ο ηθοποιός Michael Badalucco υποστήριξε δεν είχε ιδέα για αυτό που θα έκανε ο Oldman, με αποτέλεσμα η δυσφορία και ο 'φόβος' που βλέπουμε στο πρόσωπό του κατά τη διάρκεια της σκηνής, να είναι αυθεντικά. Όπως υποστήριξε ο ίδιος ένοιωσε πραγματικά να απειλείται από τον Oldman όταν αυτός τον πλησίασε τόσο πολύ.
- Η Portman ήταν 11 χρονών στην ταινία, ενώ άλλη επιλογή είχε αποτελέσει και η Liv Tyler, η οποία όμως θεωρήθηκε μεγάλη όντας 15 χρονών τότε.
- Ο Jean Reno αποτέλεσε την πρώτη επιλογή (φυσικά) του Besson για την ταινία. Ο ίδιος μάλιστα ήταν αυτός που αποφάσισε να δώσει στον χαρακτήρα του Leon μια πιο slow αντίληψη και προβληματικό ως προς τις ανθρώπινες σχέσεις, προκειμένου να μη δημιουργηθεί σε καμία περίπτωση στους θεατές η εντύπωση, οτι θα μπορούσε να εκμεταλευτεί την Matilda με οποιονδήποτε τρόπο.
(Πηγή IMDB)
Τίποτα καλό στην tv σήμερα so τα ξαναλέμε από αύριο!
Adios!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου